KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN FİNANSAL PERFORMANSININ TOPSIS VE MABAC YÖNTEMLERİ İLE ANALİZİ


KABLAN A., Altuk-Öztürk V. E.

Ombudsman Akademik, cilt.7, sa.14, ss.95-114, 2021 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 14
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Ombudsman Akademik
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.95-114
  • Trakya Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de kamu yönetimi reformuyla birlikte yönetimin denetimi konusunda da yeni kurumlarve uygulamalar gündeme gelmiştir. 2010 yılında,1982 Anayasanın 74. maddesinde yapılan değişiklikle, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınabağlı olarak idarenin işleyişi ile ilgili şikâyetleri incelemek üzere Kamu Denetçiliği Kurumunun (KDKOmbudsman Institution) kurulması öngörülmüştür.Bu gelişmenin ardından 2012 yılında, 6328 sayılıkanunla KDK kurulmuştur. Ombudsman adıyla anılan bu modelinin uzlaştırıcı ve arabulucu rolüyleyönetsel şikayetleri çözmede başarı göstermesi bukuruma karşı olan ilgiyi arttırmıştır. Bu çalışmanınamacı kamu otoritesi arasında önemli bir yer tutanKDK’nın finansal performansının çok kriterli kararverme (ÇKKV) yöntemlerinden TOPSIS ve MABACyöntemleri ile analizidir. Analiz sonucunda kamu yönetiminde önemli bir rol oynayan kurumun finansalperformans açısından TOPSIS yöntemine göre kurumun en iyi performans gösterdiği yıl 2016 yılı iken;en kötü performans gösterdiği yıl 2014 yılı olarakgerçekleşmiştir. MABAC Yöntemine göre ise, kurumun en iyi performans gösterdiği yıl 2017 yılı iken;en kötü performans gösterdiği yıl 2018 yılı olaraktespit edilmiştir.
With the public administration reform, new institutions and implementations in audit emerged. In 2010, with the amendment of article 74 of the 1982 Constitution, it was suggested to establish the Ombudsman Institution under The Grand National Assembly of Turkey to investigate complaints regarding the functioning of the administration. Following this development, the Ombudsman Institution was established in 2012 with the law numbered 6328 in 2012. The success of the Ombudsman Institution in solving administrative complaints with its reconciler and mediator roles has drawn attention. This study aims to analyze financial performance of the Ombudsman Institution, which has a significant place among public authorities, by using TOPSIS and MABAC of the multi-criteria decision making techniques. The results show that the Ombudsman Institution had the best performance in 2016 according to TOPSIS and that of 2017 according to MABAC but had the worst performance in 2014 according to TOPSIS and that of 2018 according to MABAC.