GÜNEY KORE, JAPONYA, YENİ ZELANDA VE FİNLANDİYA’ DA ÖĞRETMEN YETİŞTİRME VE ATAMA POLİTİKALARI


METE Y. A.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.8, sa.12, ss.859-878, 2013 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 12
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.859-878
  • Trakya Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim politikalarını uygulamaya koyan ve uygulama biçimleri ile bu politikaları etkileyen, eğitim hizmetlerine anlam katan, eğitimi işlevselleştirip ona ruh veren ve eğitimin hizmetlerinin başlatıcısı, geliştiricisi, uygulayıcısı olan öğretmenler eğitim sistemlerinin vaz geçilmez öğesidir. Bundan dolayı politika yapıcıları eğitim sistemlerinde uygulanan reformların temeline öğretmenleri yerleştirmiştir. Bu reformlar temel olarak öğretmen yetiştirme, istihdam ve hizmet içi eğitime kadar bir dizi düzenlemeyi kapsamaktadır. Bu makalede PISA 2000, 2003 ve 2006'da yüksek performans gösteren ülkeler arasında girmeyi başaran Japonya, Güney Kore, Finlandiya ve Yeni Zelanda'nın öğretmen yetiştiren kurumlarına öğretmen adaylarının seçimi, yetiştirilmesi, atanması ve hizmet içi eğitimlerinde uyguladıkları politikalar incelenmiştir. Analizler sonucunda bu ülkelerde birleşik ve art arda öğretmen yetiştirme modellerinin birlikte benimsendiği, öğretmen adaylarının fakültelere seçiminde ulusal sınavların yanında öğretmenlik becerilerini ölçen yazılı, mülakat ve performans sınavlarının uygulandığı belirlenmiştir. Hizmet öncesi eğitiminde pratik ve teorik dengenin kurulduğu ve yoğun bir uygulama eğitimi verildiği tespit edilmiştir. Öğretmen istihdamında çoktan seçmeli testler yerine beceri ölçen testler uygulandığı ve işe alım sürecinin nitelik üzerine temellendirildiği görülmüştür. Bu ülkelerde hizmet içi eğitim çalışmalarına da önem verdikleri tespit edilmiştir. Özellikle yüksek lisans, öğretmenlik sertifikası yenileme gibi uygulamalarla hizmet içi eğitimi zorunlu kıldıkları ve zorunlu olan hizmet öncesi eğitimler dışındaki faaliyetlere katılan öğretmenlere primler verilerek özendirildiği tespit edilmiştir. Ayrıca bu ülkelerde öğretmenlerin sosyal ve ekonomik durumlarının OECD ülkelerinin çok üstünde olduğu ve bundan dolayı bu ülkelerde öğretmenlik mesleğinin cazibesi diğer mesleklere göre yüksek olduğu belirlenmiştir
Teachers who practice educational policies and effect the policies with their practicing style, make education functional and give soul to it, and who are beginner, developer and practitioner of education, are the essential factors of education. For this reason, policy makers put teachers in the base of reforms that are practiced in the education systems. These reforms basically include number regulations that are from teacher education, employment to in-service training. In this article Japan, South Korea, Finland and New Zealand’s, that have high performance in PISA 200, 2003 and 2006, policies are analyzed in terms of selecting prospective teachers to teacher training institutions, recruitment, appointment and in-service training. In the analyzing of policies of these countries, it is determined that these countries adopt conjoint and consecutive models together, and in the process of selecting prospective teachers to education faculties, there are written exams, performance exams as well as national exams. In pre-service education there is a balance with theory and practice, and also there is intense practice training. It is determined that in the recruitment process, there are exams for measuring ability instead of multiple choice exams, and this process based on quality. In-service training is also important in these countries. It is determined that these countries oblige the in-service training practices with master degree and teacher certificates, and teachers who participate the activities except obligatory pre-service training are encouraged with giving promotions. And also in these countries, teachers’ socio-economic position is higher than teachers in OECD countries, and for this reason teacher profession has more attraction than other professions